Institutskolloquium Frühjahrssemester 2018

Donnerstag, 17.15 - 18.00 Uhr
Fabrikstrasse 8, Raum B 306
mit anschliessender Diskussion und Apéro

12.04.2018

Prof. Dr. Michael Kaess "Selbstverletzendes Verhalten und Borderline-Persönlichkeitsstörungen im Jugendalter "
Professor, Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, Universität Bern

19.04.2018

Prof. Dr. Michael Nitsche: "Transcranial electrical current stimulation to modulate sleep-dependent processes"
Professor, Psychologie und Neurowissenschaften, Leibniz-Institut für Arbeit an der Technischen Universität Dortmund

03.05.2018

Prof. Dr. Daniel Leising: " Modellierung des Einflusses von Fakten gegenüber Einstellungen in der   Personenbeurteilungsforschung "
Professor, Diagnostik und Intervention, Technische Universität Dresden

17.05.2018

Prof. Dr. Yee Lee Shing: " Cognitive and Brain Development within Environmental Contexts "
Professorin, Entwicklungspsychologie, Goethe Universität Frankfurt am Main

 

 

Das Programm für das FS 18 wird aktuell erstellt und hier laufend ergänzt.

Prof. Dr. Michael Nitsche: Transcranial electrical current stimulation to modulate sleep-dependent processes

Sleep is associated with specific alterations of brain physiology, including oscillatory and non-oscillatory neuronal activations, and functional connectivity. These are thought to be of crucial importance for sleep-dependent psychological processes, including memory consolidation, dreaming, and consciousness states. Non-invasive brain stimulation has the potential to alter respective physiology, and thus might affect respective processes. An overview about the application of transcranial electrical stimulation (tES), including transcranial direct and alternating current stimulation (tDCS and tACS), to modulate sleep-dependent processes will be given. This includes modulation of memory consolidation, modulation of sleepiness and fatigue, and consciousness states during dreaming. The results of respective pilot studies suggest that tES is a promising and emerging tool to alter respective functions.

Prof. Dr. Daniel Leising: Modellierung des Einflusses von Fakten gegenüber Einstellungen in der Personenbeurteilungsforschung

Alltagssprachliche und wissenschaftliche Personenbeschreibungen haben letztlich dieselbe Funktion: Charakteristische, reale Merkmale der beschriebenen Personen in ökonomischer Weise abzubilden. Gleichzeitig sind die meisten Personenbeschreibungen aber auch bewertend, das heißt sie beinhalten eindeutige Informationen darüber, wie positiv oder kritisch die beschreibende Person der beschriebenen Person gegenübersteht. Ich berichte über unsere konzeptuelle und empirische Forschung zum relativen Einfluss dieser beiden Faktoren. Das Zusammenspiel von Fakten und Einstellungen zu verstehen ist wichtig, um einige typische Fehlinterpretationen von Daten zu vermeiden. Ziel dieser Forschung ist die Erstellung eines möglichst exakten und sparsamen Modells, in dem sich wichtige Phänomene im Bereich der Personenbeurteilung gemeinsam abstrakt darstellen lassen.

Prof. Dr. Yee Lee: Shing Cognitive and brain development within environmental contexts

Cognitive and brain development takes place within the environments of children and is shaped by individuals’ experiences. One of my research foci is to better understand the mechanisms through which environmental factors impact children’s development. I will present findings from two research studies. First, in the HippoKID study we longitudinally followed children born close to the cut-off date for school entry who subsequently did or did not enter school that year. Using such design we are exploring the effects of formal school entry on cognitive and brain development. Second, in the Jacobs study we investigate the roles of glucocorticoid in translating stress-related social disadvantage into differences in cognitive development in children.