Institutskolloquium Herbstsemester 2021

Donnerstag, 17.15 - 18.00 Uhr

Findet im Raum B 102 statt.
Für die Teilnahme wird ein Covid-Zertifikat benötigt!

28.10.2021***Abgesagt***

Prof. Markus Knauff: "Raum zum Denken"
Universität Gießen, Allgemeine Psychologie und Kognitionsforschung 

11.11.2021

Dr. Juliane Kämmer: "Better Decisions in Emergency"
Universitäres Notfallzentrum, Inselspital, Bern

25.11.2021

Prof. Nikolai Axmacher: "Memory as Reactivation, Transformation, and Selection"
Ruhr Universität Bochum, Institute of Cognitive Neuroscience

16.12.2021

Prof. Per Bergamin: "Learning Analytics, Personalisierung, künstliche Intelligenz - im Banne der Digitalisierung"
Swiss Distance University of Applied Sciences (FFHS)

 

Dr. Juliane Kämmer: Childhood Cancer – Better Decisions in Emergency

Teamwork has been repeatedly identified as the number 1 global workforce trend, spanning domains such as law, healthcare, engineering, or science. In my research, I study how teams interact in high-risk environments such as the emergency room, how they arrive at joint decisions, and why they may occasionally make devastating errors. In this talk, I will give an overview of my research on how to improve decisions in the emergency room, focusing on individual, team-level and organizational factors.

 

Prof. Nikolai Axmacher: Memory as Reactivation, Transformation, and Selection

Experiences are stored in the brain via modifications of synaptic connections, changing the neural representations of specific events. Network-level signatures of these representations – “engram patterns” – can be extracted from patterns of EEG oscillations and fMRI BOLD activity. In the first part of my talk, I will show how reoccurrence of engram patterns supports diverse memory functions from short-term memory maintenance to long-term memory retrieval and consolidation: memory as reactivation. However, it is commonly assumed that memory is not a veridical reproduction of past experiences but involves substantial transformations. In the second part, I will describe a taxonomy of memory transformation processes and discuss some conceptual problems of a generative view on memory: memory as transformation. I will then describe a novel view which assumes that engram patterns consist of multiple representational formats that can be selectively activated during memory processes and quantitatively described via deep neural networks. Some initial evidence for this view of “memory as selection” is presented, together with ideas for future research.

 

Prof. Per Bergamin: Learning Analytics, Personalisierung, künstliche Intelligenz - im Banne der Digitalisierung

Im Zusammenhang mit der Digitalisierung von Lernaktivitäten ist Learning Analytics ein aufstrebendes Konzept, das immer mehr an Bedeutung gewinnt. Dabei geht es um die Nutzung verschiedenster Arten von Daten zur Optimierung des Lernens. Ziel ist unter anderem die Personalisierung von Lernangeboten, Tests- und Übungen, die Unterstützung Lehrender oder die Verbesserung des Qualitätsmanagements. Angetrieben durch die digitale Transformation, von der Bereitstellung interaktiver Lerninhalte bis hin zum Einsatz künstlicher Intelligenz, geht es generell darum, möglichst sinnvolle Analysemethoden zur Auswertung vorhandener Datensätze zu entwickeln und diese in Bezug zum Unterricht zu bringen. Zu diesem Zweck werden auch zunehmend neue Sensoren entwickelt. In diesem Vortrag mit anschließender Diskussion wollen wir versuchen, einen Überblick zu bekommen, Potenziale zu entdecken und einen kurzen Blick in die Zukunft zu werfen.