Institutskolloquium Herbstsemester 2023

Donnerstag, 17.15 - 18.00 Uhr

Findet im Raum B 102 Fabrikstrasse 8 statt.
 

05.10.2023

PD Dr. phil. Kurt Stocker: "Psychedelic and Nonordinary-Consciousness Psychology"
ETH Zürich, University Hospital Basel, University of Zürich, UniDistance Suisse

02.11.2023

Prof. Dr. Eva Heim: "Komplexe Posttraumatische Belastungsstörung bei Geflüchteten in der Schweiz: Kultursensible Diagnostik und Behandlung"
Universität Lausanne

30.11.2023

Prof. Dr. Salome Kurth: "Bottom-up drivers of rhythm: the role of gut microbiota in sleep regulation"
Universität Freiburg

PD Dr. phil. Kurt Stocker: Psychedelic and Nonordinary-Consciousness Psychology

Psychedelic science is a multidisciplinary field of study that involves scholars from the mind sciences and the natural sciences. Some of the main disciplines involved are psychology, religious studies, pharmacology, physiology, psychiatry/psychotherapy, and, more recently, also philosophy. A psychedelic experience is a short-term mental mode that is either occasioned by classic psychedelics such as psilocybin, mescaline, N,N-dimethyltryptamine (DMT), and lysergic acid diethylamide (LSD), or by atypical psychedelics – dissociative psychedelics (ketamine) or entactogenic/empathogenic psychedelics (3,4-methylenedioxymethamphetamine, MDMA). In this talk, however, I will mainly focus on classic (serotonergic) psychedelics, which are 5-HT2A receptor agonists. Psychologically, the psychedelic experience can principally be characterized as a nonordinary state of consciousness (NSC). NSCs are states of waking consciousness that differ in basic ways from ordinary everyday waking consciousness. NSCs can be occasioned by psychological/psychosomatic means (e.g., by sensory deprivation) or by psychopharmacological means (e.g., psychedelics), and may manifest at the perceptual, cognitive, affective, volitional, and somesthetic level. Investigating the classic-psychedelic experience (the classic-psychedelic NSC) psychologically is a worthwhile endeavor as, for instance, certain aspects of this experience have been associated with increased subjective well-being both for healthy individuals as well as for patients – for example, persisting positive effects on attitudes, mood, and behavior in healthy individuals and sustained symptom reduction in individuals suffering from depression, anxiety, and addiction. A psychological typology of the classic-psychedelic experience can, as one possibility, heuristically be characterized to fall into three main types: religious-like experiences (which may be interpreted religiously/spiritually by the individuals having them, but may also be interpreted materialistically or agnostically), autobiographical experiences, and tripartite-mind (cognition/affect/conation) miscellaneous experiences. In this talk I will give a conceptual and research overview on psychedelic psychology – including qualitative and quantitative psychedelic-psychometric research with LSD, psilocybin, DMT, and mescaline with healthy individuals as well as with patients conducted at the University Hospital Basel (where I am part of the research team). One of the goals there is a comprehensive psychometric measurement of the psychedelic experience for both research and therapy. Parallels and differences to atypical (dissociative and entactogenic/empathogenic) psychedelic NSCs as well as to non-pharmacologically induced NSCs (e.g., expert meditation or sensory deprivation) will also be discussed.

 

Prof. Dr. Eva Heim: Komplexe Posttraumatische Belastungsstörung bei Geflüchteten in der Schweiz: Kultursensible Diagnostik und Behandlung

Die neue Diagnose «Komplexe Posttraumatische Belastungsstörung» (KPTBS) beschreibt die psychopathologischen Folgen, welche infolge einer schweren und anhaltenden Traumatisierung auftreten können. Für diese Diagnose müssen einerseits die Symptome der PTBS gegeben sein, und andererseits muss mindestens ein Symptom aus den folgenden drei Bereichen vorliegen: Affektive Dysregulation, negatives Selbstkonzept, sowie Beziehungsstörungen.Emotionen, das Selbstkonzept und die Beziehung zu Anderen sind drei zentrale Themenbereiche der Kulturpsychologie. Der soziokulturelle Kontext prägt, wie wir uns selbst, unsere Emotionen und andere Menschen wahrnehmen. Auch die Art und Weise, wie wir Emotionen, Nähe, Intimität oder Leid gegenüber Anderen ausdrücken (oder nicht) ist abhängig vom sozio-kulturellen Kontext.
Entsprechend stellt sich die Frage, wie solche sozio-kulturellen Normen, Denkweisen oder Interpretationen in die Diagnostik und Behandlung der KPTBS mit einbezogen werden können. Vor diesem Hintergrund entwickeln wir in einem vom SNF-finanzierten Projekt kultursensible Ansätze für Geflüchtete aus verschiedenen Herkunftsländern.
Geflüchtete sind oft betroffen von schweren und langanhaltenden Traumata wie sexueller Missbrauch, Folter oder Gewalt in der Beziehung. Entsprechend ist die Prävalenz der KPTBS in dieser Population erhöht. Gleichzeitig weicht die Interpretation der traumatischen Erlebnisse und auch der Symptome bei Geflüchteten häufig von der «Westlichen» psychotherapeutischen Sichtweise ab. Diese unter Umständen sehr andere Auffassung darüber, was im Zentrum der Behandlung stehen sollte, gilt es in der Behandlung unbedingt zu berücksichtigen.
In unserem Forschungsprojekt haben wir aufgrund umfangreicher Literaturrecherchen und anhand von qualitativen Interviews zwei Instrumente modifiziert: Das International Trauma Interview sowie das Therapiemanual «Skills Training in Affective and Interpersonal Regulation» (STAIR). Beide testen wir aktuell in einem Pilotprojekt mit Geflüchteten aus dem Nahen Osten und der Türkei, in Zusammenarbeit mit Partnerorganisationen in Bern und Lausanne. Nach diesem Pilotprojekt werden das Interview und das Manual in einer klinischen Studie getestet.
Mit unserer Studie möchten wir dazu beitragen, die Behandlung der KPTBS bei Geflüchteten in der Schweiz besser zu strukturieren. Oft erweist sich der therapeutische Prozess angesichts der mannigfaltigen Schwierigkeiten der Patientinnen und Patienten sowie aufgrund der kulturellen Differenzen als schwierig. Das modifizierte Therapiemanual STAIR sollte diesen oft sehr komplexen Situationen Rechnung tragen und damit einen Beitrag leisten zu einer umfassenden und evidenzbasierten Behandlung.

 

Prof. Dr. Salome Kurth: Bottom-up drivers of rhythm: the role of gut microbiota in sleep regulation

Research in the field of the gut-brain axis is rapidly expanding, shedding increasing light on the (in)direct influence of gut microbiota on sleep regulation. This connection highlights novel potential for addressing sleep-related issues by targeting the gut microbiota.  Our findings reveal evidence of a sleep-gut interaction already in infancy, connections to sleep neurophysiology, and behavioral development, particularly during the critical period around 3 months of age. In addition to the traditional top-down sleep regulators like light, our recent research emphasizes the significance of meal timing as a infant zeitgeber, illustrating a possible role in bottom-up signaling of rhythm development. We demonstrate that more regular feeding patterns in infants are associated with reduced sleep fragmentation. While gut microbial maturational markers do not account for this linkage, there is a notable link between feeding regularity and the abundance of the bacterial Firmicutes phylum. Consequently, infants with more consistent feeding schedules exhibit more mature sleep patterns, a phenomenon independent of traditional gut microbiota maturational indices but related to specific candidate bacteria. This is interesting considering recent findings in flies, which suggest that gut microbiome plays a stabilizing role in regulating the sleep-wake behavior of the host. In conclusion, our research unveils chrononutrition as a novel avenue intertwined with the intricate interplay of the gut-brain-sleep axis.